ماده ۶۶
در این قانون در صورت وقوع حادثه حین کار که مستقیما ناشی از رعایت نکردن مقررات و حفاظت فنی و احتیاط لازم و بروز بیماری ناشی از عدم رعایت مقررات بهداشتی از طرف کارفرما و نمایندگان کارفرما پیش آید
ماده ۶۶ تامین اجتماعی
اگر کارفرما هستید و بیمه مسئولیت خرید کرده اید حتما با کلوز مطالبات سازمان تأمین اجتماعی برای کارفرما آشنایی دارید. اگر یک نگاه ساده بر ماده ۶۶تامین اجتماعی داشته باشیم ، می توان گفت که در صورتیکه ثابت شود که وقوع حادثه مستقیما ناشی از عدم رعایت مقررات حفاظت فنی و ایمنی باشد کارفرما مجبور به پرداخت خسارت می باشد. در واقع این کلوز پرداخت مطالبات تامین اجتماعی در بیمه مسئولیت کارفرما درقبال کارکنان به عنوان پوششی برای کمک به جبران خسارت مربوط به معالجه و غرامت و مستمری ها و غیره را به کارفرما در صورت پیش آمدن چنین حوادثی می باشد.
متن کلوز شماره ۱۰ بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارگران:
همه مطالبات سازمان تامین اجتماعی از بیمه گذار بابت پرداخت مستمری موضوع تبصره ۱ ماده ۶۶ قانون تامین اجتماعی که ناشی از حادثه منجربه فوت ، بروز جراحت و نقص عضو کارکنان بیمه گذار می باشد جبران می گردد.
تعهد شرکت بیمه گر برای هر نفر به مبلغ …. ریال و در طول مدت بیمه نامه معدل تعداد افراد تحت پوشش غرامت های فوت و نقص عضو مندرج در بمیه نامه خواهد بود.
معرفی ماده ۶۶ تامین اجتماعی:
بر اساس قانون این ماده ، در صورتی که حادثهای حین کار اتفاق بیافتد که مستقیما ناشی از رعایت نکردن مقررات و حفاظت فنی و احتیاط لازم و بروز بیماری ناشی از عدم رعایت مقررات بهداشتی از طرف کارفرما و نمایندگان کارفرما پیش آید، این سازمان هزینه های معالجه و غرامات و مستمری و … را پرداخت نموده و سپس طبق ماده ۵۰ و ۹۰ این قانون حق خود را از کارفرما مطالبه و دریافت می نماید.
تبصره: در صورت وقوع حادثه و داشتن خسارت ناشی از رانندگی مربوط به بیمه شخص ثالث، سازمان تامین اجتماعی موظف است که بر اساس قانون خساراتی را که در تعهدش می باشد را پرداخت نماید.
تفسیر قانون ماده ۶۶ قانون بیمه تامین اجتماعی
در زمان حادثه چنانچه مشخص شود که کارفرما مقصر بوده و مجبور به پرداخت تمامی خسارات وارد شده می باشد ، آنچه که اتفاق می افتد این است که در زمان حادثه بسیاری از کارگران نمی دانند که می توانند هم ازبیمه مسئولیت کارفرما و هم از سازمان بیمه تامین اجتماعی غرامت نقص عضو، غرامت دستمزد در زمان بیماری و مستمری و از کارافتادگی کلی و یا جزئی را دریافت نمایید.
اینجاست که کارفرما باید نهایت دقت را در ارائه ایمنی در محیط کار فراهم نماید که چنین اتفاقاتی پیش نیاید چراکه باید هم دیه کارگر حادثه دیدیه را پرداخت کند و هم هزینه مطالبات سازمان تامین اجتماعی را . شاید هر کدام از این اتفاقات در اثر یک بی دقتی بسیار کوچک و انجام یک خطای جزئی اتفاق بیافتد چراکه بالاترین آمار حوادث در اثر بی دقتی کارگران می باشد و با داشتن این پوشش در بیمه مسئولیت دیگر نگران جبران خسارت نمی باشید.
اگر کارفرما کلوز مطالبات از تامین اجتماعی را خریداری کرده باشد، می تواند علاوه بر پرداخت دیه فوت و یا نقص عضو، مبلغ مطالبه شده از سوی سازمان تامین اجتماعی از کارفرما را تا سقف مشخص شده در متن کلوز پرداخت نماید.
برای تعیین مقدار ریالی ده سال مستمری اگر حقوق حادثه دیده در لیست تامین اجتماعی حداقل حقوق داشته و سابقه بیمه ای کمتری داشته باشد ، شرکت بیمه با حداقل حقوق های همان سال محاسبه شده و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود.
قسمت دوم ماده ۶۶ تامین اجتماعی مربوط به جبران خسارات شخص ثالث می باشد، همانطور که می دانید بیمه شخص ثالث، برای جبران خسارات رانندگی می باشد، اما در برخی از موارد ممکن است خسارات رانندگی مربوط به محل کار باشد، یعنی ممکن است خود راننده و یا سرنشین و حتی راننده ای که مقصر نبوده در حادثه رانندگی در محل کار فوت نماید و یا دچار خسارت نقص عضو شود. خسارتی که در این حادثه پرداخت می شود شامل دیه فرد فوت شده و ارش آسیبی است که برای فرد اتفاق افتاده باشد. مجموع این خسارات از لحاظ پرداختی شاید بسیار سنگین باشد و عملا سازمان تامین اجتماعی مبلغی را بابت خسارت پرداخت نمی نماید. و می توان گفت که این تبصره از قانون دیگر اجرایی نمی شود. در این شرایط اگر کارفرما بیمه ثالث داشته باشد می تواند خسارت را از این طریق جبران نماید، وی اگر خسارت مربوط به بیمه ثالث وسیله نقلیه باشد ، جبران خسارت نیز از این طریق قابل انجام می باشد.
شاید این فکر به ذهنتان رسیده که بهتره که کارفرما بیمه تامین اجتماعی برای کارگر انجام ندهد تا سازمان تامین اجتماعی هم به دنبال مطالبات نباشد! اما این فکر کاملا اشتباه است و در صورت فوت کار گر ، کارفرما همه خسارات را باید خودش پرداخت کند، چه بیمه تامین اجتماعی انجام داده باش
@jjjeneralbime